Er is een veelheid aan functienamen op officegebied of secretariaten. Om de juiste office professional te werven is het belangrijk om een helder functieprofiel op te stellen, met daarin niet alleen de juiste omschrijving van de taken, maar ook een daarbij passende functienaam die de lading van de functie dekt. Een specialist als ALtijd bemiddelt kan u daarbij heel goed adviseren.
Veranderde functie
Al jarenlang hebben we te maken met een verwarrende hoeveelheid functienamen. Voor het gemak gebruiken we vaak nog de verzamelnaam secretaresse. Maar de functienaam secretaresse is niet meer van deze tijd en de ene secretaresse is de andere niet. Ook staat deze functienaam niet garant voor een bepaald niveau en is de inhoud van de functie in de loop der jaren erg veranderd. In de loop der jaren heeft de traditionele secretaresse er een heel scala van taken en verantwoordelijkheden bij gekregen. En nog steeds wijzigt de functie door digitalisering en robotisering.
De niveauverschillen in de functie nemen toe. In het verleden lag het accent volledig op uitvoerend werk, maar intussen heeft er een enorme verdiepingsslag plaatsgevonden. De secretaresse
ontwikkelt zich richting expert en adviseur met meer complexe en organisatorische taken. Een uitvoerende medewerker richt zich
voornamelijk op de basistaken zoals correspondentie, agendaplanning, notuleren, archiveren. De expert en adviseur verdiept zich in specifieke domeinen zoals projecten, hospitality, HR/P&O,
OR, Marketing & Communicatie en verbreedt haar competenties. Daarom is de verzamelnaam gewijzigd in office professionals.
Opleidingen die tegenwoordig gevraagd worden van office professionals (afhankelijk van het functieniveau en aangevuld met werkervaring):
Deskundig advies
Als u de werving & selectie uitbesteedt aan ALtijd bemiddelt, dan krijgt u ook advies over een goed functieprofiel en de bijbehorende functienaam. We kijken samen naar het takenpakket en de verantwoordelijkheden van de office professional en welke opleidingen en werkervaring daarvoor belangrijk zijn. Het is verstandig niet klakkeloos het profiel van de vorige medewerker over te nemen, maar dit eerst te herijken. De taken en verantwoordelijkheden zijn gedurende de jaren vaak op diverse vlakken gewijzigd. Er zijn taken verdwenen o.a. door digitalisering en er zijn nieuwe taken bijgekomen omdat de medewerker zich ontwikkeld heeft. Daarom is het goed om te kijken naar wat er precies van de nieuwe office professional wordt verwacht op het gebied van kennis, ervaring, ambitie en ontwikkeling. En op basis daarvan het functieprofiel op te stellen.
ALtijd bemiddelt is een vakkundige specialist. Ik luister goed naar de behoefte van beide partijen, waardoor echt de juiste persoon op de juiste plek terecht komt. Als u ervoor kiest om zelf de werving & selectie te doen, dan kan ik u ook alleen adviseren over het juiste profiel en een goede vacaturetekst voor u opstellen.
Voorbeelden
Iedere organisatie hanteert eigen functienamen en de daarbij horende functieprofielen. Dat is niet erg transparant. Veel belangrijker zijn de functie-inhoud en de gevraagde competenties.
Hieronder staat een overzicht van een aantal functienamen. Als u erop klikt, komt u bij het bijbehorende profiel. Dit kan u helpen bij het opstellen van uw eigen functieprofiel.
ALtijd bemiddelt
Schonenvaardersstraat 9 (kantoor 1.013)
7418 CC Deventer
T 06 29 57 85 66
E info@altijdbemiddelt.nl