Zelfstandige Assistant

Een zelfstandige assistant is een Personal Assistant die als zelfstandige ondernemer/freelancer op zzp basis of via detachering interim opdrachten voor organisaties uitvoert op het gebied van (hoger) Management Support. Dat kan zijn wegens zwangerschapsvervanging, vervanging bij (langdurige) ziekte van de vaste ondersteuner, project assistentie, overbrugging van een werving & selectie periode, extra inzet bij drukte of voor kortere opdrachten bijvoorbeeld het notuleren van een bestuursvergadering. Een interim professional werkt meestal op locatie bij de opdrachtgever. 

 

Een Virtual Assistant is een zelfstandige assistant die op afstand en meestal vanuit huis voor een of meerdere opdrachtgevers werkt. Een Virtual Assistant ontzorgt veelal zelfstandig ondernemers of kleinere organisaties zonder (vaste) management assistant. Je zult vooral digitaal en telefonisch met je opdrachtgever(s) samenwerken.

 

Veel Virtual Assistants vervullen naast werkzaamheden als agenda- en e-mailbeheer, administratieve taken en telefoon beantwoorden, tegenwoordig de rol van sidekick en sparringpartner van de opdrachtgever. De Virtual Assistant kan de opdrachtgever bijvoorbeeld begeleiden bij (online) marketing/social media, communicatie, lanceringen van producten en diensten, stroomlijnen en automatiseren van bedrijfsprocessen, inrichten van online academies, webdesign, belasting en btw-aangiftes en nog veel meer. De zelfstandige assistant is zelf ondernemer en begrijpt zodoende wat de opdrachtgever nodig heeft en waar hij tegenaan loopt. 

 

Wat betekent het om als zelfstandige assistant te werken? Is dit iets voor jou en hoe begin je eraan?

Als zelfstandige assistant werk je soms voor verschillende opdrachtgevers tegelijk. Dit maakt de functie gevarieerd en boeiend, maar het betekent ook dat je snel schakelt tussen opdrachtgevers en je flexibel opstelt: planning en timemanagement zijn essentieel. Verschillende projecten beheren, betekent dat je meer kennis en ervaring over diverse sectoren en producten moet hebben. Je moet het leuk vinden om in/voor verschillende bedrijven te werken en er tegen kunnen dat je solistisch werkt of dat je na een paar weken of maanden weer een nieuwe werkomgeving en collega's hebt. Of dat je soms een tijdje geen opdracht hebt.

 

Wil je een zelfstandige assistant worden?

Verdiep je dan eerst goed in het starten als zelfstandige ondernemer en wat hier allemaal bij komt kijken. Op de websites van de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst en ZZP Nederland kun je veel informatie vinden. Als je besluit dat je wilt starten, schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel en vraag je een btw nummer aan bij de Belastingdienst (voor Ondernemers). Hou er rekening mee dat je als zelfstandige zelf je pensioen en verzekeringen moet regelen zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Een goede tip voor het sluiten van een betaalbare alternatief voor een AOV waar je meteen spaart, is deelname aan SharePeople en betaalbare verzekeringen kun je bijvoorbeeld afsluiten bij KLAP.

 

Netwerken

Je gaat zelf op zoek naar klanten door je aan te sluiten bij relevante netwerken en jezelf goed te profileren op social media. Maak eventueel een eigen website. Ook kun je bij kleinere organisaties een visitekaartje of een flyer afgeven. Als je het lastig vindt om zelf acquisitie te doen, dan is het een idee om je in te schrijven bij gespecialiseerde bureaus (zoals ALtijd bemiddelt). Lees hier meer over bij professionals.

 

Als interim PA of VA kun je je ook aansluiten bij netwerken voor assistants. Ook zijn er ondernemers of specifieke VA coaches en kun je trainingen volgen en events bijwonen. Zoek op internet of op social media naar een coach die bij je past en naar een netwerk waar je gelijkgestemden ontmoet met wie je kunt sparren en waar je nuttige tips en informatie krijgt over je vak. 

 

Werkplek

Klaar om aan de slag te gaan? Dan is het belangrijk om te kijken waar je de functie gaat of wilt uitoefenen. Een interim professional zal vaak op locatie bij de opdrachtgever werken, maar ook dan is het zinvol om voor je eigen administratie thuis een werkplek in te richten. Een Virtual Assistant kan vanuit huis werken of een kantoorruimte huren. Beide opties hebben hun voor- en nadelen. Werk je thuis, dan is de verleiding groot om tussendoor wat huishoudelijke taken te verrichten. Zo kun je snel afgeleid raken. Probeer daarom in elk geval een rustige plek te creëren, waar je je kunt concentreren op je werk. Een kantoorruimte huren kan snel prijzig uitvallen. Een oplossing hiervoor zijn de co-workingspaces, open bureauruimtes waar meerdere zelfstandigen of freelancers samenzitten. Voor een schappelijke prijs heb je een bureau, internet en vergaderruimte ter beschikking. Het grootste voordeel is het sociale contact: je luncht samen, vraagt anderen om feedback en je vergroot je netwerk. Zo heb je toch een soort collega's.

 

Carrière

Wanneer je zelfstandig assistant wil worden, komt daar bij de start heel wat bij kijken. Maar daarna mag je rekenen op een carrière met veel vrijheid, flexibiliteit, variatie en goede inkomsten! Je doet veel kennis en ervaring op bij verschillende organisaties. En zeker als je het goed doet of specialist wordt in een bepaalde materie, dan zullen opdrachtgevers jou steeds terugvragen voor jouw expertise. Dit zal ook in je netwerk rondgaan, waardoor de klanten naar jou toe komen i.p.v. dat jij hen moet zoeken.